Het spel is te bedienen met een rondje met pijlen en de stylus of de knoppen op de DS. Als je 2x een pijl uit het rondje aantikt kan Tao rennen.
Aangekomen in Mondominio kan je het spel saven door in bed in de herberg te gaan slapen. Dit is soms wel eens lastig, omdat Tao vaak terug naar de herberg moet om het spel te saven. In het begin van het spel is het veel zoeken, waar alles is in de stad, maar gelukkig is er een kaart. Er zijn verschillende winkels in de stad waar Tao o.a. eten en wapens kan kopen en verkopen.
De toren bestaat uit verschillende etages. Er zijn items, zoals klompjes zilver te vinden en monsters te verslaan. Let op, in sommige schatkisten zitten geen leuke items. Met een spreuk of kruid kan Tao zijn levenspunten weer aanvullen.
In de toren vind Tao Peteho; een monster wat hem helpt bij zijn avontuur. Met de hulp van spreuken kan Tao zichzelf en Peteho uit de toren toveren. Dit is handig om naar de winkels in de stad te gaan of om het spel te saven in de herberg.
Het is belangrijk om op tijd het spel te saven of om levenspunten aan te vullen. Als Tao nul levenspunten heeft, is het game over en begint het spel weer bij het laatst opgeslagen punt.
De monsters worden per etage sterker. Daarom is het belangrijk Tao zijn wapen of toverstaf te vervangen voor een sterker wapen of toverstaf. Je kan kiezen of je met een toverstaf of een wapen vecht tegen de monsters.
Verberg.