Deze klassen kunnen experience opdoen en hogere levels halen. Daarmee verdien je punten die je kan besteden in een zeer goed uitgedacht puntensysteem. Elke klasse heeft specifieke skills. Het is aan jou en jouw speelstijl welke skills jij per vechter kiest. Een eenmaal gekozen skill kan je dan nog verder opwaarderen door er meer punten aan toe te kennen. Zo kan je ervoor kiezen om al een skill te maximaliseren die je meer health geeft. Die vechter zou dan kunnen functioneren op de voorste rij om de klappen op te vangen.
Vechten en verkennen doe je in de grote en afwisselende doolhoven. Gevechten kunnen willekeurig ontstaan, dus je moet te allen tijde gereed zijn. De gevechten kunnen meedogenloos zijn en daardoor sta je altijd in opperste staat van paraatheid. Om hier nog beter op voorbereid te zijn, moet je je voortgang in de verkenning van de doolhoven bijhouden: met de stylus teken je de map en geef je belangrijke of gevaarlijke plekken aan met icoontjes. Zorg er dus voor dat je niet twee keer in dezelfde val stapt!
De gameplay van EO draait uitsluitend om het zorgvuldig verkennen en overleven in een
doolhof. Plan je je zetten niet goed vooruit en heb je onvoldoende items of een niet goed gebalanceerd team, dan kan een enkele battle al je ondergang betekenen. EO is onvergeeflijk en dat lijkt soms oneerlijk, maar het voegt echt toe aan de beleving waarmee je dit spel speelt. Je moet over alles wat je doet nadenken en elke actie heeft een consequentie. Dit maakt EO tot een fenomenale game die je stevig vast pakt en je niet meer los laat.
Verberg.